23 Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce
Jazz na Statówce

23 Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce 1 lipca - 26 sierpnia

Jazz na Statówce - Francesco Cafiso Quartet

Francesco Cafiso Quartet 1 lipca, godz. 19:00

Jazz na Statówce - John Pizzarelli & Jobim

John Pizzarelli & Jobim 8 lipca, godz. 19:00

Jazz na Statówce - Oregon

Oregon 15 lipca, godz. 19:00

Jazz na Statówce - Nicholas Payton Afro-Caribbean Mixtape

Nicholas Payton Afro-Caribbean Mixtape 22 lipca, godz. 19:00

Jazz na Statówce - James Carter Quartet "The Flying Particles"

James Carter Quartet "The Flying Particles" 29 lipca, godz. 19:00

Jazz na Statówce - Marek Napiórkowski Sextet

Marek Napiórkowski Sextet 5 sierpnia, godz. 19:00

Jazz na Statówce - TurBikon Grzegorz Turnau / Robert Kubiszyn / Czarek Konrad

TurBikon Grzegorz Turnau / Robert Kubiszyn / Czarek Konrad 12 sierpnia, godz. 19:00

Jazz na Statówce - Christian Bakanic

Christian Bakanic's Trio Infernal 19 sierpnia, godz. 19:00

Jazz na Statówce - Josemi Carmona & Javier Colina gościnnie José Ruiz Bandolero

Josemi Carmona & Javier Colina gościnnie José Ruiz Bandolero 26 sierpnia, godz. 19:00

image carousel
20162015201420132012201120102009200820072006

Międzynarodowy Plenerowy Festiwal Jazz Na Starówce - archiwum 2008

Archie Shepp Quartet

26 lipca 2008, godzina 19:00, Rynek Starego Miasta

Archie Shepp - saksofon, chant
Denis Colin - trąbka
Tom Mcclung - fortepian
Wayne Dockery - kontrabas
Steve Mccraven - perkusja

Jazz Top! Jazzowy gigant i legenda saksofonu, uznawany za jednego z najwybitniejszych twórców awangardy jazzowej, ideolog "czarnej muzyki" w specjalnym projekcie.

Archie Shepp. Ozdoba największych festiwali. Jazzowy gigant. Nowator zanurzony w tradycji. Artysta wszechstronny, owiany legendą. Saksofonista, kompozytor, publicysta, poeta, dramaturg, wykładowca muzyki i literatury. W latach 60 grał awangardowy jazz z koryfeuszami tego gatunku: Cecilem Taylorem, Donem Cherry, Johnem Cotrane?m. Zawsze trafia w gusta szerokiej publiczności. W swojej muzyce, pamięta o starych korzeniach jazzu- rhytm and bluesie, bluesie. Artysta zaskakujący twórczymi pomysłami i możliwościami. Każdy jego koncert jest wydarzeniem artystycznym.

Już w czasie studiów (literatury i dramatu) w Goddard College grał na różnych instrumentach, m.in. na saksofonie. Fascynowała go gra i stylistyka jazzu Johna Coltrane'a. Początkowo koncertował ( jako klarnecista ) z różnymi zespołami tanecznymi, później ( już jako saksofonista tenorowy ) z grupami rhythm and bluesowymi. Kiedy zamieszkał w Nowym Jorku próbował znaleźć pracę jako aktor, grał w zespołach latynoskich. Na początku lat 60. grał w zespołach koryfeuszy awangardowego jazzu: Cecilem Taylorem , Billem Dixonem , Donem Cherrym i Johnem Tchicai. Razem z Cherrym i Tchicai został współliderem grupy The New York Contemporary Five - jednej z najważniejszych formacji nowoczesnego jazzu. Był założycielem własnych zespołów, z udziałem m.in.: Roswella Rudda, Bobby'ego Hutchersona i Grachana Moncura III.

Zainteresowania jazzem improwizowanym, strukturami free oraz kulturą afro-amerykańską spowodowały wyraźne, muzyczne odniesienia w twórczości A. Sheppa. Rozpoczął studia uniwersyteckie, rozwinął współpracę z podobnie podchodzącymi do afro-jazzu muzykami. Takie pojmowanie jazzu doprowadziło go w krąg muzycznych fascynacji Johna Coltrane'a. W 1965 roku wziął udział w Newport Jazz Festival i wystawił swa sztukę "Juneburg Graduates Tonight ". Chociaż w latach 60. był ściśle związany z ruchem free - jazzowym, czerpał z muzycznych korzeni jazzu, włączając elementy wcześniejszych form jazzu i bluesa. W latach 60 koncertował, nagrywał, zajmował się pisaniem muzyki, sztuk teatralnych, z których wiele odzwierciedlało jego przekonania polityczne i troskę o prawa człowieka. Był wykładowcą na University of Massachusetts.

Przez kolejnych dziesięć lat Shepp wzbogacał swój repertuar, wcielając do niego elementy rhythm and bluesa, rocka, bluesa i be- bopu. Niektóre nagrania dokonane w końcu lat 70. i na początku 80. dają wyobrażenie o skali jego zainteresowań. Wśród nich albumy w duecie z Maxem Roachem, zestawy pieśni spiritual i bluesa z Horace'em Parlanem oraz płyty nagrane w hołdzie Charliemu Parkerowi i Sidneyowi Bechetowi. Dziś artysta postrzegany był jako gigant jazzu, wszechstronny artysta, którego nie można jednoznacznie sklasyfikować. Artysta, grający jazz z najwyższej półki, który trafia w gusta szerokiej publiczności.

© Festiwal Jazz na Starówce